Απόφαση 11ου Συνεδρίου ΟΕΝΓΕ για το νομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας

Πρόσφατα δόθηκε στη δημοσιότητα άλλο ένα νομοσχέδιο της κυβέρνησης που αφορά την εφαρμογή του νέου ΕΣΥ στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ).
Η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση, ως συνέχεια όλων των προηγούμενων μεταρρυθμίσεων, υπηρετεί την πολιτική μείωσης του «μη μισθολογικού κόστους» στο οποίο εντάσσονται και οι δαπάνες για την Υγεία.
Στο νομοσχέδιο αντανακλάται η συνολική αντίληψη και πολιτική όσον αφορά την Υγεία διαχρονικά από όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις, όπως και τη σημερινή. Δηλαδή ότι η ανάπτυξη της ΠΦΥ, που ο βασικός της πυρήνας είναι η πρόληψη και πριν απ’ όλα πρέπει να απευθύνεται στους υγιείς πριν αρρωστήσουν, είναι ανεπίτρεπτο κόστος και σπατάλη.

Πιο συγκεκριμένα:

  1. Η διαχρονική στρατηγική δεν αλλάζει και βασίζεται στην εφαρμογή του περιβόητου gate-keeping, δηλαδή της ενίσχυσης του ρόλου της ΠΦΥ ως κόφτη και όχι διαχειριστή της προσέλευσης στα νοσοκομεία. Στη βάση αυτή, ο τρόπος που θα γίνεται «η αγορά υπηρεσιών Υγείας» μέσω του «προσωπικού» γιατρού, θα στοχεύει στο να περιοριστεί το «κόστος» που προκαλεί στο σύστημα ο ασφαλισμένος. Ο οικογενειακός γιατρός θα λειτουργεί σαν «κόφτης», φραγμός για παραπέρα εξετάσεις ή ιατρικές επισκέψεις σε γιατρούς άλλων ειδικοτήτων όταν απαιτείται. Έτσι, πρακτικά θα διασφαλίζει – και μάλιστα έναντι ποινής – ότι αυτά που θα «στοιχίζει» ο ασφαλισμένος στα Ασφαλιστικά Ταμεία δεν θα υπερβαίνουν το όριο των πετσοκομμένων προϋπολογισμών. Σε συνέχεια, η παραπομπή για τακτική εκτίμηση- παρακολούθηση στον ειδικό ιατρό για χρονίως πάσχοντες θα γίνεται ΜΟΝΟ μετά από παραπομπή του προσωπικού γιατρού και μάλιστα μία φορά το χρόνο. Μέσα στις διατάξεις του, μετατρέπεται ο ΕΟΠΥΥ σε ασφαλιστική εταιρία που θα έχει τον κύριο λόγο στις δαπάνες για την ΠΦΥ και τις δομές της.
  2. Και σε αυτό το Ν/Σ παρατείνεται η ανυπαρξία οργανικότητας στην ΠΦΥ (ήδη μετράμε 8 χρόνια από το Νόμο Γεωργιάδη), οδηγώντας στη διαιώνιση της αθλιότητας γιατρών-γυρολόγων όπου υπάρχει ανάγκη (νοσοκομεία, Κ.Υ, εμβολιαστικά κέντρα) εντείνοντας την εργασιακή και υγειονομική επικινδυνότητα. Οι ΤΟΜΥ εντάσσονται στα Κ.Υ χωρίς καμία προϋπόθεση ανάπτυξης της παρέμβασης στην κοινότητα.
  3. Η απόφαση για τα απογευματινά χειρουργεία είναι ενδεικτική της περαιτέρω εμπορευματικής λειτουργίας των δημόσιων νοσοκομείων και της εφαρμογής της κατεύθυνσης του νοσοκομείου – αυτοχρηματοδοτούμενη μονάδα που θα επιδιώκει να διευρύνει τα έσοδα του από τις τσέπες των ασθενών, ενώ ταυτόχρονα θα απαλλάσσεται από αυτό ο κρατικός προϋπολογισμός. Το αντίστοιχο παράδειγμα των απογευματινών (επί πληρωμή των ασθενών) ιατρείων στα δημόσια νοσοκομεία θεωρείται ότι απέφερε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ από τους χιλιάδες ασθενείς – πελάτες που τα επισκέφτηκαν. Μέσω των απογευματινών ιατρείων οι ασθενείς θα πληρώνουν αδρά από την τσέπη τους για να υπερπηδούν τη λίστα αναμονής. Ταυτόχρονα θα επιτραπεί η είσοδος ιδιωτών γιατρών στα δημόσια νοσοκομεία, με σχέση μερικής απασχόλησης για να μπαλώσουν τα κενά που υπάρχουν. Αποτελεί στυγνή ομολογία της κυβέρνησης ότι δεν πρόκειται να κάνει μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού για να αντιμετωπίσει την υποστελέχωση.
  4. Τα νέα μέτρα που προωθούνται από την πλευρά του υπουργείου θα συνδέουν τους όρους σύμβασης με «ποιοτικά κριτήρια». Όσοι πάροχοι δεν τα πληρούν δεν θα μπορούν να συμβάλλονται με τον ΕΟΠΥΥ. Η παλαιότητα της ιατρικής τεχνολογίας δεν θα απαγορεύει τις συμβάσεις αλλά θα συνδέεται με κλιμακωτή υποχρεωτική έκπτωση, άρα η «ποιότητα» των παρεχόμενων εργασιών θα συνεχίσει να είναι διαβαθμισμένη ανάλογα με την παλαιότητα του μηχανήματος. Τα συγκεκριμένα κριτήρια «ποιότητας» δεν πρόκειται να λύσουν τις ελλείψεις των ιατρικών μηχανημάτων στις δημόσιες μονάδες Υγείας, την πλήρη απουσία τους από ορισμένες περιοχές, όπως και τον εξαναγκασμό στις επιπλέον πληρωμές από τους ασθενείς. Είναι σαφές ότι στην πράξη αυτό το μέτρο θα λειτουργήσει ως εργαλείο για τη συγκέντρωση αυτών των εργασιών σε λιγότερες και ισχυρότερες επιχειρηματικές μονάδες. Με τα ίδια κριτήρια θα αξιολογούνται οι υπηρεσίες που θα παρέχουν οι νέες δομές στην ΠΦΥ και μάλιστα στις οποίες, με βάση δημοσιεύματα, η αμοιβή των γιατρών θα γίνεται ανά ασθενή. Προετοιμάζει, στα πλαίσια του Ταμείου Ανάκαμψης, την ένταξη σε ΣΔΙΤ των κτιριακών, κλπ, αναβαθμίσεων.
  5. Εργαλείο για την αξιολόγηση είναι τα «πρωτόκολλα» που έχουν δημιουργηθεί για τις παντός είδους περικοπές και περιορισμούς στα φάρμακα, στις ιατρικές και εργαστηριακές εξετάσεις, στις προληπτικές εξετάσεις, στο χρόνο νοσηλείας κ.ά. Έτσι στερούνται οι ασθενείς αναγκαίες ιατρικές πράξεις και άλλες παροχές για την έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία, αναγκάζονται να πληρώνουν πολλά περισσότερα και όλα αυτά στο όνομα της επιστημονικότητας των «πρωτοκόλλων».
    Αυτό που χρειάζεται είναι η πλήρης ανάπτυξη ενός κρατικού και απολύτως δωρεάν συστήματος Υγείας και ΠΦΥ, με Κέντρα Υγείας και περιφερειακά ιατρεία. Με πλήρη στελέχωση με γιατρούς όλων των ειδικοτήτων και οικογενειακούς γιατρούς, με υγειονομικούς όλων των κλάδων και σύγχρονο εξοπλισμό που να ικανοποιεί όλες τις ανάγκες των λαϊκών οικογενειών όλο το 24ωρο, όλες τις μέρες του χρόνου.

ΤΟ 11ο ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΟΕΝΓΕ

Copyright 2024

Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.
Το περιεχόμενο της σελίδας καθώς και οι φωτογραφίες αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία του εκδότη.
Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση περιεχομένου χωρίς έγγραφη άδεια.

Μέλος του eMedia