ΑπόψειςΜπορούμε να ελπίζουμε στην αναχαίτιση της πανδημίας με υιοθέτηση της πρότασης Τσίπρα και ολιστικό κοινό σχέδιο

Το 2ο lockdown είναι πια πραγματικότητα. 

Θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί στην Ελλάδα, αν λάβουμε υπόψη τα δεδομένα της αντιμετώπισης του 1ου κύματος της διασποράς του κορονοϊού με γενικευμένη καραντίνα και αν αναλογιστούμε ότι τον Ιούλιο οι διασωληνωμένοι ασθενείς των ΜΕΘ ήταν μόλις  8.  

Στο Διάγγελμά του την 5 Νοέμβρη ο πρωθυπουργός  ομολόγησε την αποτυχία, τις αυταπάτες του, τον συνολικό εφησυχασμό, τα κυβερνητικά λάθη, την ολιγωρία στην διαπιστωμένη έξαρση των κρουσμάτων στη Θεσσαλονίκη και παραδέχτηκε ότι «αν έπρεπε να γυρίσω το ρολόι του χρόνου πίσω θα ήμουν πιο πιεστικός…».

Οι τραγικές ευθύνες της Κυβέρνησης για τον εφησυχασμό Κυβέρνησης και πολιτών, την δραματική εξάπλωση της διασποράς από τις πύλες εισόδου της χώρας μέχρι όλες τις εστίες συνωστισμού και ξεφαντώματος, την ανοχή, την αγνόηση έγκαιρων υποδείξεων  της Επιστημονικής Κοινότητας –  των μαχητών του ΕΣΥ – του συνόλου της Αντιπολίτευσης, την παταγώδη αποτυχία της αντιμετώπισης… είναι προφανείς.

Όμως εδώ που φτάσαμε  και με τα δεδομένα της εφιαλτικής έκρηξης του 2ου κύματος της πανδημίας σε όλο τον κόσμο, το κεντρικό πρόβλημα είναι τι ακριβώς κάνουμε τώρα. 

Προφανώς η γενικευμένη καραντίνα διευκολύνει την αναχαίτιση. Με τη προϋπόθεση οτι  οι απαγορεύσεις που επιβλήθηκαν δεν θα επαφίενται κυρίως στην ατομική συμπεριφορά, στην ατομική ευθύνη – όπως νόμιζε η Κυβέρνηση –  αλλά στους αποτελεσματικούς ελέγχους για την εφαρμογή τους.

Τα ζητήματα λοιπόν που αφορούν την ολιστική αντιμετώπιση της πανδημίας είναι : μαζί με την καραντίνα τι ;  Πως θα βρούμε τη μαγεία της ισορροπίας ανάμεσα στην ανάγκη να μείνουμε υγιείς μέχρι τη λήξη της πανδημίας και στην αναγκαιότητα να συνεχιστούν οι λειτουργίες της οικονομίας με μέτρα ασφάλειας ; 

Ο ΣΥΡΙΖΑ σε συνέντευξη του Προέδρου του, του πρώην Υπουργού Υγείας Ανδρέα Ξανθού και του Εκπρόσωπου Τύπου Νάσου Ηλιόπουλου την 6 Νοέμβρη, πήρε θέση για πάρα πολλά από τα ισορροπημένα, στοχευμένα και αποτελεσματικά μέτρα που αναχαιτίζουν την εξάπλωση και θωρακίζουν το Εθνικό Σύστημα Υγείας για τα συνολικά καθήκοντά του. 

Προτάσεις λοιπόν υπάρχουν: από τον Αλέξη Τσίπρα που με άρθρο του στην “ ΑΥΓΗ” της 8/11/ προτάσσει την αναγκαιότητα της Διακομματικής Συνεννόησης, της σύγκλησης του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών, της εκπόνησης σχεδίου 6μηνης διάρκειας, της συμφωνίας για Υπουργό Υγείας κοινής αποδοχής, της εφαρμογής έκτακτου σχεδίου για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Υποδείξεις γίνονται και από τα άλλα Κόμματα, από τον κ. Τσιόδρα – την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων – την Επιστημονική Κοινότητα,  από τον Ηλία Μόσιαλο – εκπρόσωπο της Ελλάδας στα Ευρωπαϊκά Όργανα αντιμετώπισης της πανδημίας. Διεξοδική συζήτηση μεταξύ των Πολιτικών Αρχηγών θα γίνει στη Βουλή τη Πέμπτη 12 Νοέμβρη. 

Μερικές σκέψεις για το ολιστικό κοινό σχέδιο : 

  1. Το προσχέδιο Προϋπολογισμού του 2021 που κατέθεσε η Κυβέρνηση δεν περιλάμβανε μέτρα αύξησης της κρατικής χρηματοδότησης για τη θωράκιση του ΕΣΥ. Όμως ο Κρατικός Προϋπολογισμός μαζί με το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ είναι τα αναγκαία εργαλεία για την άσκηση αποτελεσματικής πολιτικής υγείας στη κρίσιμη περίοδο που περνάμε.  Αν λοιπόν υιοθετείται η πρόταση Τσίπρα για Διακομματική Συνεννόηση – κοινό σχέδιο – θωράκιση του ΕΣΥ, πρέπει το τελικό σχέδιο του Προϋπολογισμού να αυξάνει τις δημόσιες δαπάνες υγείας του 2021 τουλάχιστον στο 6% του ΑΕΠ. 
  2. Η Κυβέρνηση συμφώνησε με τον χρήσιμο ρόλο   της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στη μάχη κατά της πανδημίας και ανακοίνωσε ότι θα συμμετάσχουν 161 Κέντρα Υγείας και 41 Περιφερειακά Ιατρεία. Δεν έκανε όμως καμία αναφορά στον πολύτιμο ρόλο των ΤΟΜΥ με Οικογενειακούς Γιατρούς (Παθολόγους, Παιδιάτρους, Γενικούς Γιατρούς) και Ομάδα Υγείας (Νοσηλευτές, Επισκέπτες Υγείας, Κοινωνικούς Λειτουργούς, Διοικητικό Προσωπικό), στη πρόληψη – την αγωγή και προαγωγή της υγείας – την ιχνηλάτηση – τη πραγματοποίηση διαγνωστικών τεστ σε όλες τις εστίες διασποράς – τη νοσηλεία στο σπίτι – τους εμβολιασμούς… Οφείλει λοιπόν να προχωρήσει στη δημιουργία νέων ΤΟΜΥ, που θα συνεργαστούν με τις Κινητές Ομάδες Υγείας, τα Κέντρα Υγείας, τα Περιφερειακά Ιατρεία, στη μάχη κατά της πανδημίας. 
  3. Η στελέχωση του ΕΣΥ με μόνιμους δημόσιους λειτουργούς υγείας για το σύνολο των καθηκόντων τους, είναι πια κοινός τόπος στις επισημάνσεις των Κομμάτων της Αντιπολίτευσης και της Επιστημονικής Κοινότητας. Ο ΣΥΡΙΖΑ πρότεινε 15.000 νέες προσλήψεις και κίνητρα. Παρόμοιες προτάσεις κάνουν και τα άλλα Κόμματα. Ο Πρωθυπουργός εξήγγειλε στη ΔΕΘ 4.000 νέες μόνιμες προσλήψεις και μόλις τώρα θεσμοθέτησε επείγουσα διαδικασία για την πρόσληψη 300 γιατρών στις ΜΕΘ. Η Κυβέρνηση οφείλει να αξιοποιήσει όλες τις δυνατότητες του Προϋπολογισμού του 2021 και τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για να υλοποιηθεί ένα συνολικό σχέδιο στελέχωσης του ΕΣΥ που να λαμβάνει υπόψη τις συνταξιοδοτήσεις, τις αποχωρήσεις, τη μονιμοποίηση των επικουρικών, τον υγειονομικό χάρτη και τα οργανογράμματα των Νοσοκομείων, τις ανάγκες των ΜΕΘ – των Κλινικών Covid – του ΕΚΑΒ και της ΠΦΥ για  άμεση προκήρυξη 15.000 νέων μόνιμων θέσεων ενίσχυσης – θωράκισης του ΕΣΥ. 
  4. Το “ ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ” μπορεί να επιταχθεί άμεσα και να κινηθεί η διαδικασία ένταξής του στο ΕΣΥ.
  5. Άμεσα πρέπει να θεσμοθετηθούν κίνητρα για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των γιατρών για τη στελέχωση στα Νησιά –  στις άγονες περιοχές – στις άγονες ειδικότητες
  6. Το μισθολόγιο των λειτουργών του ΕΣΥ πρέπει να αυξηθεί ως ελάχιστη αναγνώριση του ρόλου τους
  7. Τα κρούσματα στα Εργοστάσια αναδεικνύουν τη χρησιμότητα  των Γιατρών Εργασίας
  8. Η ψυχική υγεία οφείλει να είναι πεδίο συγκεκριμένων παρεμβάσεων 
  9. Η Ελλάδα πρέπει να καταστεί ασφαλής τουριστικός προορισμός
  10. Έγκαιρα πρέπει να εκπονηθεί σχέδιο σταδιακής αποκλιμάκωσης της γενικευμένης καραντίνας με σαφείς προϋποθέσεις που να ιεραρχούν τις εστίες διασποράς. 

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΣΑΚΗΣ – ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ 

Copyright 2020

Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.
Το περιεχόμενο της σελίδας καθώς και οι φωτογραφίες αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία του εκδότη.
Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση περιεχομένου χωρίς έγγραφη άδεια.